Nästa Dataspel gror i Dalarna skogar
Kapitel

Kapitel 2. Möt utvecklarna

Fakta. Amy Dentata, USA
Amy Dentata, USA
”Sunshine” är ett dystoptiskt 3d-smygarspel. Det är inspirerat av Edward Snowdens avslöjanden om NSA:s nätövervakning.
– När läckan hände kände jag att det skulle vara perfekt för spelet. Jag ville att det skulle handla om övervakningsstatens otäcka makt.
Vilken känsla vill du ge spelaren?
– Fruktan. Inför det som händer medan man inte har makt att göra något åt det.
Fakta. Tanmay Chinchkar, Indien
Tanmay Chinchkar, Indien
”The last diamond” är ett tävlingsinriktat spel där lag kämpar om att sno och skydda diamanter.
– Det är som en katt- och råttalek, med ett inslag av balans mellan risk och belöning. Du måste ta större risker för att klara att stjäla fler diamanter. Folks ego börjar påverka, de blir kaxiga.
Hur länge har du jobbat på spelet?
– Jag började för två år sedan. Sedan har jag arbetat till och från. Jag har hur många versioner som helst. Nu behöver jag hitta det bästa och slå ihop dem.
Fakta. Mark Backler, Storbritannien
Mark Backler, Storbritannien
”The last word” utspelar sig inne i en flickas dagbok. Spelaren tar sig fram över ord och bokstäver som när de pusslas samman skapar en berättelse.
– Först planerade jag ett Tetris med ord i stället för klossar, säger Mark Backler.
Hur fixar du att jobba själv?
– Det vore cool att ha ett större team. Jag vill kunna bolla idéer, låta skrivandet inspireras av musiken och så.
– Jag har måndagsmöten med min pappa. Det hjälper att ha någon att rapportera till, att göra det uttalat vad jag jobbar med och vilka problem som finns att lösa.
Fakta. Clifton B och Ryan Rothweiler, USA
Clifton B och Ryan Rothweiler, USA
I ”Keyhole” spelar tidsresor och epoker en central roll. Spelaren reser i tiden, flyttar objekt mellan tidpunkter och får verkligheten att förgrenas.
– När jag gick i highschool ville jag bli fantasyförfattare. På sätt och vis är det vad jag gör nu. Jag bryr mig inte längre om Tolkien och sådana, men det här spelet råkade bli en fantasyvärld.
Varför vill du göra spel i en liten grupp?
– Jag har jobbat på stora företag också. Jag hatade det. Det värsta är att man kan ha en idé man vet kommer vara bra för kunderna och bra för de anställda. Alla håller med, men av någon idiotisk anledning blir det ändå inte så. Om jag får en bra idé nu så kommer den bli av.
Fakta. Izzy Gramp & Laura Stokes, Australien
Izzy Gramp och Laura Stokes
”Intergalactic Space Princess” är ett spel om sammanblandade identiteter.
— Man spelar som en 14-årig tjej som klär ut sig till prinsessa på halloween. Men hon blir misstagen för den verkliga prinsessan, säger Izzy Gramp.
— Det är mitt mest kommersiella spel. Om det går bra vill jag starta en egen studio och göra färdigt ”All your fault”, ett spel om när offer skuldbeläggs.
Vad betyder det att vara indieutvecklare?
— Det handlar om en inställning, om att sätta konstformen framför kommersiella intressen.
Hur märker man det på ert spel?
— På typ allt. Humorn, hur det ser ut. Det är egentligen bara den senaste månaden jag har börjat tänka på en affärsmodell.

Berättelsen i korthet